Backpack (15kg) versus camper (4000kg) - Reisverslag uit Santa Lucía, Spanje van Servia Brand - WaarBenJij.nu Backpack (15kg) versus camper (4000kg) - Reisverslag uit Santa Lucía, Spanje van Servia Brand - WaarBenJij.nu

Backpack (15kg) versus camper (4000kg)

Blijf op de hoogte en volg Servia

25 Juli 2015 | Spanje, Santa Lucía

Zaterdag 18 juli
3:30u de wekker gaat.. Even ben ik kwijt waarom. We gaan op vakantie!

In mijn haar nog de geur van de buitenkachel van de achterburen, gisteravond gezellig een wijntje gedronken ... Misschien toch iets te laat m'n bed in gedoken. Gelukkig is Florian (chauffeur du camper) wel heel verstandig en op tijd zijn bed in gegaan.

In Veldhoven een helder moment, de schoenen van Rosa vergeten. Oeps, even een U-turn. Een geluk is dat dan ook mijn zonnebril nog mee kan, dat heldere moment kwam iets eerder, maar kreeg onvoldoende prioriteit om te keren :)

We zijn onderweg via Frankrijk naar Italië en we hebben er zin in! Onze eerste stop is in Lyon. Als alles meezit in de reistijd, dan gaan we daar zondag een fijne dag in de stad hebben, de laatste keer dat we er waren is die niet doorgegaan omdat het stortregende.

Op 21 juli stappen we op de nachtboot naar Sardinië vanuit de haven ter hoogte van Pisa: Livorno. Op de dag van vertrek proberen we de stad Pisa te bezichtigen. Op het prachtige eiland Sardinië blijven we twee weken en misschien maken we ook nog een klein tripje naar Corsica. Na deze eilanden gaan we overdag met de boot terug naar het vaste land. Na lang dubben kiezen we ervoor om in dezelfde haven weer terug te komen. Een idee was om de haven ter hoogte van Rome aan te komen met de Ferry, maar deze stad is veel te heet in deze periode en daarnaast kiezen we voor iets meer tijd in Toscane, via de kust richting Venetië en misschien het Gardameer rijden we dan terug naar huis.

We naderen Lyon, rond 16:00u komen we aan. De eerste 785km zitten erop met een gemiddelde van 95km p/u. Voor meer details kunt u contact met de chauffeur opnemen, maar ik vond dit zelf al meer dan voldoende informatie, tijd voor een biertje.

Voor iedereen die binnenkort op vakantie gaat of is, veel plezier. Kom met mooie verhalen thuis!

Zondag 19 juli
Lyon vaut la peine
De dag begint vroeg, maar gelukkig hebben we goed geslapen, ook onze kleine Diva. We worden wakker van haar vrolijkheid, begin de dag met een dansje! We doen rustig aan; bakkie koffie en croissantjes, op z'n Frans. Rosa pikt nog even een kleine 2 uur slaap terwijl wij ons klaarmaken voor een dagje Lyon city.

We pakken de informatie voor een city tourtje bij de receptie, de bus, metro en de tandradbaan (voor degenen die niet weten wat dat is, zoals ik, dat is zo'n treintje steil omhoog, hier midden in de stad). We komen aan bij een prachtige Basiliek uit de 19e eeuw. Buiten heeft het gebouw een mooi gebeeldhouwde gevel met als middelpunt Maria, aan wie de basiliek is opgedragen. We gaan naar binnen (heerlijk koel op het heetst van de dag). De kerk is versierd met talloze mozaïeken, heel erg mooi! In de kelder ook ornamenten, vooral moderne. De basiliek is gesticht als dank voor het feit dat Lyon in de middeleeuwen gespaard is gebleven van de pest.

We bezoeken het plein achter de basiliek, met een prachtig uitzicht over de stad. Rosa vermaakt zich prima en dribbelt over het plein samen met andere kinderen achter duiven aan (en wij achter haar). We vervolgen de route via een rozentuin en lopen 150 meter trappen af (met Rosa op de arm, buggy in de hand en tassen op de rug, oef) naar de oude stad. We wandelen door een traboule: een doorgang onder de huizen door. We zijn in Vieuz Lyon, het deel van de stad dat al in de Prehistorie bewoont was. Er zijn veel leuke bistro's en restaurantjes. Lyon is dé culinaire hoofdstad van Frankrijk. Nadat we heerlijk hebben gegeten steken we de rivier de Saõne over, via de Place de Bellecour, waar Lodewijk XIV nog steeds op z'n paard zit.

Het is tijd om weer naar de camping te gaan. Morgen een lange reis voor de boeg naar Pisa, een kleine 800 km te gaan. Dus we gaan op tijd weg, voor de zon op komt...

Maandag 21 juli
Einde van de middag komen we aan in Pisa. We besluiten niet naar de stad te gaan, die scheve toren bekijken we waarschijnlijk op de terugweg. Het is nu te warm en we zijn bekaf van de reis. Dus lekker rustig aan met een biertje voor de camper en een afhaal pizza, gewoon zoals kamperen bedoeld is.

Dinsdag 22 juli
We hebben heerlijk geslapen en opgeladen voor een nieuwe dag. Rondje joggen in de ochtend, maar om 9:00u al veel te heet in de volle zon (en dan ook nog de weg kwijt).
In de middag naar het strand. Hard werken met zo'n kleine waterrat! Deze kleine meis wil alleen maar in de zee en bij voorkeur haar hoofd onder water als ze de kans krijgt. We letten dus heel erg goed op en zijn na 2u alledrie bekaf. Tja, vroeger waren de middagen strand net ietsiepietsie langer en relaxter ;) Einde middag lopen we terug naar de camping.

Op ons gemakkie maken we ons klaar voor een trip naar Sardinië. Om 21:00u willen we in de haven zijn voor de veerboot. Omdat onze navigatie en de man van de receptie het niet eens zijn over de reisafstand naar de haven nemen we geen risico. We vertrekken op tijd. Veel te vroeg komen we aan in de troosteloze industriële haven van Livorno. We besluiten om een stuk terug te rijden, daar waar we 20 minuten geleden een paar heel gezellige restaurantjes voorbij zijn gereden. Tijd voor een Italiaans hapje en biertje.

Rond 21:00u staan we klaar aan wal in een lange rij, auto's en campers bijna met kop en kont tegen elkaar geparkeerd te wachten tot ze aan boord mogen. De enorme veerboot vaart binnen, indrukwekkend om te zien, wat een bakbeest! Na lang wachten in de warmte mogen we aan boord. Het verloopt allemaal soepel. Zodra we de camper hebben geparkeerd verlaten we meteen ons huis op wielen, bepakt met campingbedje, luiertas vol met eten en drinken voor Rosa, lopen we via het parkeerdek naar onze hut. Ik voel me net zo'n vluchteling met die kleine meid op m'n arm achter al die andere mensen aan en Florian die de spullen sjouwt en probeert bij ons te blijven. We moeten doorlopen, veiligheid voorop, zo snel mogelijk van het parkeerdek af. Je zou maar noodgedwongen met je gezin echt moeten vluchten ...

Eenmaal aan boord blijkt deze boot van alle luxe te zijn voorzien. Onze hut is meer dan prima, overal is airco, er is een disco/dancing, een aantal restaurants, een speelparadijs voor kinderen, zwembad met poolbar etc. Rosa vindt het geweldig, ze stuitert nog even in haar bed en valt dan vrij snel in slaap. Even later ligt ze keihard te lachen in haar slaap, ze verwerkt een fijne dag. Deze kleine reiziger weet het nu al, reizen is het mooiste wat er is... Ook wij gaan lekker slapen en vanaf morgen twee weken genieten op Sardinië.

Zaterdag 19 juli
Vandaag alweer een paar dagen aan het kamperen op verschillende mooie plekken in Sardinië. Wat een prachtig eiland! Wordt vervolgd...

• 26 Juli 2015 - 21:24

Jacques :

Leuk!! Lekker genieten. Ik zal als het hier klaar is ook weer iets schrijven